Search

Nyhetsbrev juni 2018

Fyra år med Swedish Cleantech

Cecilia Ankarstig, programansvarig för Swedish Cleantech

Fotograf Jeanette Hägglund

Webbplatsen swedishcleantech.se lanserades för fyra år sedan med ambitionen att bli en mötesplats för svenska miljöteknikföretag. Syftet, då som nu, är att underlätta för köpare och investerare att hitta en väg in till de svenska företagen och skapa fler affärsmöjligheter.

– Trafiken till vår webbplats har ökat stadigt. Det första året, 2014, hade vi 800 unika besökare i månaden. Sedan dess har besökarantalet stigit och under 2017 var vi uppe i hela 6 200 unika besökare i månaden. Under förra året hade vi cirka 75 000 besökare, berättar Cecilia Ankarstig, projektledare och programansvarig på Tillväxtverket.

Nu är det dags för nästa steg i utvecklingen. Den 3 maj lanserades den nya engelska webbplatsen, swedishcleantech.com med ny design och ett innehåll som är anpassat till utländska köpare och investerare. IVL Svenska Miljöinstitutet tog då över drift och utveckling av den engelska webbplatsen på uppdrag av Tillväxtverket.


– Vi har hela tiden sett att vi attraherar många utländska besökare till Swedish Cleantech, vilket är viktigt för att skapa nya kontakter och möjligheter. 2017 kom över 40 procent av alla besökare från utlandet. Vi kan med fog säga att vi är en länk mellan svenska bolag och den internationella marknaden, avslutar Cecilia Ankarstig.

Under hösten kommer även den svenska webbplatsen att få ny design. Cecilia Ankarstig arbetar fortlöpande med att förbättra och utveckla den svenska webbplatsen swedishcleantech.se  tillsammans med Maria Tengvard, projektledare och Anna Hallenbom, webbredaktör på Tillväxtverket.

Läs artiklarna från trendmejlet:

Smart Cities Conference NY 2018

Sustainable Urban Solution Köpenhamn

Nordic Edge, Expo & Conference 2018

Svenska företag sökes till Green Connections