Butik eller e-handel – vilket är bäst för klimatet? Ny vägledning ger svar
Spelar det någon roll för klimatet om vi handlar i butik eller beställer hemleverans? Leder olika konsumentbeteenden och produkter till olika mycket utsläpp? Nu har resultaten från det Vinnova-finansierade projektet Tillgängliga och effektiva omnikanaler, som visar hur förpackningsval, returgrad, konsumentresor och andra faktorer påverkar vilket som är det mest klimatsmarta sättet att handla för olika konsumenter.
Bland de produkter som studerats är ofta e-handeln att föredra framför butikshandeln, om man är ute efter att minska CO2-utsläppen. Ett tydligt exempel där butikshandeln är mer klimatsmart är när en storstadskonsument handlar modeprodukter – detta beror på att returgraden på modeprodukter är betydligt högre inom e-handeln (cirka 40 %) än i butikshandeln (cirka 1,5 %).
Fler nyheter
Missa inga nyheter om svensk miljöteknik
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och välj de områden inom miljöteknik du är intresserad av.