Ny studie undersöker kärnkraftsdrivna bulkfartyg – ett steg mot hållbarare sjöfart
Det nederländska kärnkraftsföretaget ULC-Energy BV har genomfört en studie med stöd av C-Job Naval Architects för att analysera design och ekonomiska aspekter av att använda civil kärnreaktorteknik för att driva ett Newcastlemax bulkfartyg.
Studien jämför ett kärnkraftsdrivet Newcastlemax bulkfartyg – ett lastfartyg med en maximal bredd på 50 meter och en längd på 300 meter – med fartyg drivna av traditionellt lågsvavligt bränsle (VLSFO) och grönt ammoniak. Studien, som genomfördes tillsammans med det oberoende design- och ingenjörsföretaget C-Job, undersöker hur olika bränsletyper påverkar fartygsdesign, växthusgasutsläpp och kommersiell prestanda.
Fler nyheter
Missa inga nyheter om svensk miljöteknik
Prenumerera på vårt nyhetsbrev och välj de områden inom miljöteknik du är intresserad av.