Search

”Mål att bli första tillverkande enhörningsföretaget i Sverige”

första tillverkande enhörningsföretaget i Sverige

När systemen för att ladda elbilar blivit standard, så kommer nästa utmaning: hur skiljer vi oss från mängden? För Charge Amps är svaret design och funktion.

Allt fler kör elbil eller laddhybrid och vill därmed kunna ladda enkelt och säkert. Det har satt fart på branschen för laddinfrastruktur och företag som tillverkar laddboxar och laddkablar tror på kraftig tillväxt. Problemet är hur man sticker ut i en värld där laddningen standardiserats.

Charge Amps, som har tillverkning i Huddinge och Bastuträsk, tillverkar laddkabeln RAY samt laddboxen HALO Wallbox som är särskilt framtagen för hemmabruk. Och nyckelorden är design och funktionalitet.

När företagets grundare Fredrik Jonsson köpte elbil, den första Nissan LEAF som levererades i Sverige, blev han frustrerad över att kabeln som följde med bilen var klumpig och att man bara kunde ladda 10 ampere. Han såg bristen på bra och snygga laddare, så han började skissa på vad han skulle vilja ha.

Det som började som ett hobbyprojekt 2012 har i dag försäljning i 30 länder på fyra kontinenter och fått en mycket god överblick vad som gäller både lokalt och globalt.

– Design och genomtänkta funktioner blir en allt viktigare del för elbilskunderna. Eftersom marknaden börjat mogna, ställs nya kundkrav, inte bara på själva bilarna utan också på kringutrustningen, säger Anna Fägersten, Nordic Manager på Charge Amps. Varför ska man satsa en en laddare i grön plast när man kan få något snyggt och ergonomiskt i återvunnen aluminium?

Och företaget sticker inte under stol med att det har hög ambitionsnivå. Begreppet “enhörningsföretag”, unicorn companies, brukar definieras som privata bolag som värderas till en miljard dollar eller mer.

– Vårt mål är att vi ska bli det första tillverkande enhörningsföretaget i Sverige, säger Anna Fägersten. Vi har en mycket god tillväxttakt och växer nu snabbare än marknaden.

För ett företag som växt så snabbt finns naturligtvis en del utmaningar. Marknaden växer starkt och det gäller att ha koll på processerna.

– Jag är glad att vi säkrade vår produktionskedja tidigt, säger Anna Fägersten. Det finns annars en risk att det blir svårt att få fram produkter när trycket ökar.

 

Till Swedish Cleantech

Läs Trendmailet från Swedish Cleantechlänk till annan webbplats