Search

Crowdfunding lika mycket marknadsföring som finansiering

Lovisa Strömsholm

Crowdfunding är inte längre något för glada amatörer. För att ha varit ett närmast mecenatsliknande sätt att få finansiering, är det nu mer ett starkt verktyg för såväl kapital som marknadsföring.

1997 satt det brittiska hårdrocksbandet Marillion i knipa. De hade planer på en turné i USA men hade inga pengar att genomföra den. Spelställen var bokade men de hade inte råd att åka dit.
Då vände de sig direkt till sina fans via internet och vädjade om stöd. Inom ett par veckor hade fansen skrapat ihop en halv miljon kronor så Marillion kunde åka över Atlanten.
Detta brukar sägas vara starten på crowdfunding-fenomenet.
Marillions framgång inspirerade runt sekelskiftet till en uppsjö av olika plattformar för att finansiera olika projekt.

Och nu 20 år senare har metoden mognat och gått från att vara enbart ett sätt för människor att kunna vara mecenater i liten skala, till att vara ett kraftfullt verktyg för finansiering av start ups.
– Det finns många fördelar med crowdfunding, säger Lovisa Strömsholm, ansvarig för investerarrelationer och internationell expansion på FundedByMe. Utöver kapital ger det även marknadsföring och investerare som agerar som passionerade ambassadörer.
Och det är många startups som idag ser crowdfunding som en del av en hel palett av investeringar.

– Vi har företag som kommer till oss av många olika anledningar, vissa enbart för kapital, vissa vill ha ägarspridning och andra för komplement till befintliga delinvesteringar, säger hon. De kanske redan har en affärsängel i ryggen eller kanske har fått offentligt stöd, men ser ändå crowdfunding som ett sätt att toppfylla, ta in nya ägare och få uppmärksamhet för sin idé.

Det har också visat sig att crowdfunding gör kapital tillgängligt för grupper som annars har svårt att få finansiering.
– Vår statistik visar en högre success rate för kvinnor och utlandsfödda att nå framgång med sina företag hos oss, säger Lovisa Strömsholm. Vi vet inte riktigt vad det beror på, men vi kan bara konstatera att det är så.
För FundedByMe är det viktigt med transparensen. De gör själva en enkel genomlysning av företag och idé, men hur det sedan går för bolagets crowdfundingkampanj är upp till marknaden. Genom att informationen är tillgänglig för alla att kontrollera, och att företagen kommunicerar med potentiella investerare i offentliga trådar, så kan alla göra sina egna bedömningar.

– Det är svårt att mörka, när allt sker öppet, säger Lovisa Strömsholm. Vi har förmedlat över 400 miljoner kronor till företag och dessutom finns vi i flera länder och utländska investerare kan fungera som dörröppnare när man vill in på nya marknader.
Och de som startade alltihop, Marillion? De gick vidare och crowfundade ett album, fick liv i sin stagnerade karriär och spelar, 20 år efter den första crowdfundingen, världen runt för utsålda hus.

 

Till Swedish Cleantech