Search

7000 kunder innan produkten fanns

Altered

– Det här är vår första lilla lösning på ett gigantiskt problem, säger Johan Nihlén, vd för Altered, som använde crowdfunding för både marknadsföring och finansiering för sin vattenbesparande uppfinning.

I en vanlig kran så används inte den största delen av vattnet som kommer ur kranen. Det studsar av ytan eller rinner bara rakt förbi. Företaget Altered har utvecklat Altered:Nozzle, en produkt som installeras på befintliga vattenkranar och atomiserar vattnet och splittrar upp det i miljoner droppar i hög hastighet. Du kan tvätta händer, diska, borsta tänder och mycket mer precis som vanligt, med bara två procent av vattenförbrukningen jämfört med en vanlig kran. Det behövs.

Företaget valde att arbeta med crowdfunding för att få in pengar och marknadsföra sig.

– För oss var det ett effektivt och billigt finansieringssätt som dessutom lät oss behålla kontrollen över företaget, säger Johan Nihlén. Men crowdfunding ställer också krav på stort fokus från oss som driver företaget och det gäller att fokusera på rätt saker. Vi bestämde oss tidigt för några strategiska beslut som underlättade för oss, som att outsourca produktionskedjan till exempel.

Johan Nihlén framhåller också vikten av crowdfunding som marknadsföringskanal. I och med att Altered erbjöd rabatter på produkter för de som gick in och betalade tidigt, så hittade de omedelbart till sina presumtiva kunder.

– Vår kranfilm har visats över 50 miljoner gånger bara på Facebook, och det trillar in affärsförfrågningar från bokstavligt alla länder i världen förutom tre; Nordkorea, Kuba och Island. I vårt fall köpte 7 000 kunder vår produkt innan den ens fanns. Företag som använder de här plattformarna strategiskt kan gå mycket långt, säger Johan Nihlén.

Redan idag lever en miljard människor i extrem brist på vatten och år 2020 har den siffran ökat till tre och en halv miljard. Och det är inte heller längre bara en fråga långt bort. I Sverige har Gotland och Öland redan brist på färskvatten, särskilt under sommaren när turismen ökar och uttaget är stort.

– Vattenbrist är inte ett problem som har en lösning. Det kommer krävas massvis av små lösningar för att vi ska kunna göra en skillnad. Som att byta ut miljarder gamla dumma slösande kranar och göra dom smarta och snåla på 30 sekunder. Då kan vi göra stort avtryck, säger Johan Nihlén.

 

Till Swedish Cleantech